Lidstvo spěje do záhuby

25. ledna 2009 v 11:04 |  Moje plky
Z biologického hlediska jsme my, lidé, naprosto odepsaní. V dnešním moderním světě se sice chlubíme tím, kolik lidských životů dovedeme díky medicíně zachránit (kolik ne, to už tak hrdě neprezentujeme), ale při každém takovémto triumfu by si měl každý z nás uvědomit, že zase tak pozitivní, jak se na první pohled zdá, to není.


Například se narodí nedonošené dítě, které by před sto lety nemělo šanci přežít. A co uděláme my? Šup s ním do inkubátoru!

Jistě, z humánního hlediska je to naprosto přirozené. Ale co se na to podívat pod trochu jiným úhlem?

Vždyť tento přístup je naprosto proti nepsaným zákonům přírody!

Nejsou to snad ti nejsilnější, kteří mají právo na život? Ve volné přírodě stále ještě funguje přirozený výběr, kdy slabé jedince smečka vyčlení a oni zahynou. A tak je to správné.

Ovšem aplikovat stejnou metodu na lidi, to se samozřejmě nedá. A právě v tom pod sebou podřezáváme větev.

Dnes dovedeme zachránit téměř každého chcípáčka, kdejakou chorobu se snažíme léčit.

Špatně! Naprosto špatně, říkám já.

Samozřejmě tím nechci tvrdit, že bych zakázala lékařskou péči a všechny nemocné lidi nechala umřít bez pomoci. To v žádném případě.

Jen si myslím, že tímto způsobem se náš druh stává rok od roku slabším a slabším. Přežívají jedinci, kteří by v běžné přírodě dávno zahynuli. Co hůř, tito jedinci mají další potomky, na které své dispozice přenášejí.

Vezmu jako konkrétní příklad sebe, aby snad někdo nemohl říct, že tu káži o věcech, které se mě netýkají.

Špatně vidím.

Vlastně vidím velmi špatně. Na každém oku mám šest dioptrií. To není málo.

Bez brýlí nebo kontaktních čoček jsem absolutně nepoužitelná.

Můj otec rovněž vidí špatně, má tři a půl dioptrie na levém i pravém oku. Pokud budu mít někdy děti, je vysoká pravděpodobnost, že i ony budou mít nějakou poruchu zraku.

V přírodě bych zahynula záhy. Buďto by mě něco ulovilo anebo bych sama, jakožto predátor, nedokázala nic ulovit, opatřit si kořist, a tudíž chcípla hlady.

A takhle? Ročně obětuji několik tisíc za brýle, roztok a kontaktní čočky a mohu normálně fungovat jako ostatní lidé, kteří vidí dobře.

Je to zlé. Skutečně zlé. A takových, jako jsem já, jsou tisíce, statisíce, miliony.

Každý druhý dnes trpí nějakou alergií, přecitlivělostí na to či ono, nějakou vadou, se kterou si lékaři dovedou lépe či hůře poradit.

A jelikož přirozený výběr mezi lidmi nefunguje, vesele si žijeme a dál šíříme své ne vždy "kvalitní" geny, které by měly být určeny k záhubě.

Je bezvadné, že se dnes neumírá na takové banality, jako je například chřipka. Že ženy, kterým je přes pětatřicet, rodí první dítě bez větších obtíží, přestože je to naprosto nepřirozené. Že dovedeme provádět transplantace a zachraňovat tak mnoho životů.

To všechno je velmi pěkné.

Ale jen do té doby, pokud na lidi nepohlédnete jako na živočišný druh. Pak už to tak růžově nevypadá.
 


Komentáře

1 Thanatos Thanatos | Web | 25. ledna 2009 v 11:39 | Reagovat

Můžu říci, že to vidím úplně stejně. On problém je už jen v tom, že lidé se množí rychleji, než umírají.

Vlastně se lidstvo na Zemi podobá určité plísni. Když si představíme, jak taková plíseň začne bujet např. na jablku, je chování té plísně naprosto totožné. Trochu odbočuji od původního tématu...

Já jsem vlastně vždycky tvrdil, že ať už budeme životní prostředí chránit jakkoli, nikdy nevyřešíme ten největší ekologický problém. Protože ten největší ekologický problém jsme my. Ale s tím nic nelze dělat.

2 Tereska Tereska | Web | 25. ledna 2009 v 11:51 | Reagovat

Těžce nemocný lidi jsou rádi za chvíli, co maj navíc.. Já bych bez medicíny a pomocí doktorů byla v 8 letech mrtvá. teď mam naději dožít se aspoň padesátky, jen díky možnosti píchat si insulín.

Beru to tak, že každej má právo na život.Neodsuzovala bych nemocný lidi. oni za to nemůžou....A taky maji chuť žít.

Přirozenej výběr je fajn věc, studuju biologii, tak o tom neco vim, ale jsme lidi, dokážeme pomáhat těm, kdo by v přírodě zahynuli. Ale proč jinak bysme měli mozky našeho rozměru, když bysme měli chcípat jako zvířata kvůli každý blbosti? Za chvíli bysme vyhynuli. Navíc zvířata mají mnohem víc možností v rozmnožování než lidé.

S timhle názorem prostě nesouhlasim.

3 San San | Web | 25. ledna 2009 v 12:05 | Reagovat

Zlatko, tvoje starosti bych chtěla mít :).

4 Lištička Lištička | Web | 25. ledna 2009 v 12:07 | Reagovat

Teresce: Nejspíš jsi mě nepochopila. Já neodsuzuji nemocné lidi :-)

A nemyslím, že kdyby fungoval přirozený výběr, vyhynuli bychom. Právě naopak. Přežili by jen ti skutečně silní, ti, kteří se dovedou přizpůsobit. Ti "nejlepší".

Ty nebo já, nemáme tu v podstatě co pohledávat a musíme být vděčni vědě za to, že máme možnost žít.

To, že mají zvířata mnohem víc možností se rozmožit je sice pravda, ale pokud se budeme pohybovat v oblasti, kam patříme - tedy mezi savci - tolik možností tu zase není.

5 Lištička Lištička | Web | 25. ledna 2009 v 12:09 | Reagovat

San: To nejsou starosti :-) To je pouze filozofování nad věcmi, které nemám možnost změnit. Nad takovými problémy se vždycky uvažuje snáze než nad těmi, se kterými máme šanci skutečně něco udělat. Nemyslíš? :)

6 San San | Web | 25. ledna 2009 v 12:14 | Reagovat

MG> Já si myslím, že by sis měla najít kluka a nefilozofovat XDD.

7 Lištička Lištička | Web | 25. ledna 2009 v 12:16 | Reagovat

San: Tohle bylo kruté xD Nemohu najít žádný vhodný argument, abych ti mohla oponovat :-)

8 San San | Web | 25. ledna 2009 v 12:19 | Reagovat

MG> O to jde ;). Za krutost se omlouvám... ale ten tvůj článek... prostě mi to připomnělo to tvé rčení o koňovi s velkou hlavou ;)).

9 Lištička Lištička | Web | 25. ledna 2009 v 12:29 | Reagovat

San: Ty si ho stále pamatuješ? *potěšený úsměv* Ano, souhlasím s tebou, je to ten případ pro koně :-)

10 Lit Lit | Web | 25. ledna 2009 v 12:56 | Reagovat

Doporučuji ti přečíst knihu Antikrist od Nietzscheho, která je právě o tomhle. Myslím, že se ti bude líbit. Je velice provokativní ve svých názorech a přestože se v ní autor prvotně naváží do církve, odsuzuje na ní právě soucit se slabšími jedinci, což ústí v myšlenku, kterou jsi tady nastínila. Já s tebou (a taky s ním) do jisté míry souhlasím. Proč do jisté míry? Protože existuje spousta fyzicky slabších jedinců, kteří by sice bez lékařské pomoci nepřežili ani své narození, nicméně pro lidstvo a jeho vývoj se zasloužili něčím jiným: svou inteligencí. Dnes bychom bez nich zcela jistě neznali to, co známe, a vědecké poznatky jsou pro naši existenci, tuším, velmi podstatné.

Navíc by se dalo polemizovat, jestli lékařství skutečně popírá onen přirozený vývoj: silnější přežije. Možná právě naše schopnost léčit nemocné, zabraňovat předčasným úmrtím a nemocem z nás dělá ty ,,silnější..."

11 Lištička Lištička | Web | 25. ledna 2009 v 13:11 | Reagovat

Lit: Děkuji za tip na knihu, poohlédnu se po ní :-)

Tvůj názor je velmi rozumný a souhlasím s tím, že (cituji): "existuje spousta fyzicky slabších jedinců, kteří by sice bez lékařské pomoci nepřežili ani své narození, nicméně pro lidstvo a jeho vývoj se zasloužili něčím jiným: svou inteligencí"

Nicméně stejně trvám na tom, lékařství přirozený výběr potlačuje. Čímž netvrdím, že mi to vadí :)

12 Lit Lit | Web | 25. ledna 2009 v 13:58 | Reagovat

Souhlasím s větičkou: ,,...lékařství přirozený výběr potlačuje..." Ani já netvrdím, že i to zcela vadí a zatím se neodvážím vynášet soud, zda je nám to ku prospěchu, či to opravdu povede k záhubě lidstva. Myslím, že to ukáže až čas. A jak s oblibou říkají naši profesoři: ,,To už tu nebudete. Takže nepřemýšlejte nad blbostma a učte se!":o)

13 Lištička Lištička | Web | 25. ledna 2009 v 14:14 | Reagovat

Lit: Jak jsem teď nyní po sobě článek zpětně četla, musím uznat, že zní dost razantně ;-) Pro příště bych si měla dávat pozor, abych se nenechala příliš unést... Mám k tomu sklony, jak vidím :)

Každopádně mají vaši profesoři nepochybně střízlivý názor :-)

14 Meimei Meimei | 25. ledna 2009 v 14:28 | Reagovat

Souhlasím ! A pak se lidi diví, že spotřebujeme tolik jídla a zabíráme tolik místa :)

15 Miraella Miraella | Web | 25. ledna 2009 v 15:18 | Reagovat

Tak s tímhle zrovna nesouhlasím. Schválně, jak dlouho bychom takhle přežili my, třeba i ty. To by teprve byla podříznutá větev :P

16 Lištička Lištička | Web | 25. ledna 2009 v 15:42 | Reagovat

Miraelle: Já bych nepřežila, tím jsem si jistá. Jak jsem psala, byla bych velmi snadná kořist :)

17 KiVi KiVi | Web | 25. ledna 2009 v 16:28 | Reagovat

Souhlasím s tebou..naprostá pravda..konečně někdo se stejným názorem..Jsme přemnoženej živočišnej druh, kterej navíc ohrožuje celou planetu. Třeba pro mě je nepochopitelný to jak zachraňujou děti v Africe...Normálně by tam každá ženská měla 2 děti který přežijou..ty silný a životaschopný, ale my jim pomáháme a tak jich maj 10..s HIV, kterej se šíří dál. Lidi by si měli uvědomit, že tohle se nedá přežít. Vody je čím dál tím míň a jídla není dost pro všechny...Podle mýho názoru by se měl snížit počet obyvatel alespoň o polovinu...Stejně se rozmnožujem rychle jako krysy

18 Lištička Lištička | Web | 25. ledna 2009 v 16:33 | Reagovat

KiVi: A jak bys chtěla to "snížení obyvatel o polovinu" praktikovat? Každý druhý zabít? Nebo jak? ;-)

(Omlouvám se, vím, že to není vtipné.)

19 Lit Lit | Web | 25. ledna 2009 v 16:35 | Reagovat

kiVi: i když mě tvůj komentář trochu zamrazil (trochu citlivosti by neuškodilo, přece jen když to řeknu velmi neopatrně, jsi také jednou z těch "krys" a ono se to mluví hezky: ,,tam v Africe mají plno dětí, mělo by se tomu zabránit." Kdybys byla jedním z těch dětí, měla bys asi jiný názor...), s tím rozmnožováním musím souhlasit...příroda si sama reguluje počet jedinců a tím, že se snažíme vymýtit všechny nemoci, jí bráníme v cestě. Pak to dopadá tak, jak tomu je dnes. A bude hůř.

20 KiVi KiVi | Web | 25. ledna 2009 v 16:50 | Reagovat

Já citlivostí zrovna neoplývám :D:D....A jak bych to chtěla udělat? Nevim já bych byla pro aby jsme vymřeli :D:D....Ale takhle by to měla zvládnout nějaká nemoc..Kdy by přežili jen ti nejsilnější....

to Lit: Krysa...to je ještě lichotivý slovo :D...Ty maj aspoň dost přirozených nepřátelů, ale my jsme se vymkly z ruky přírody...A že bych měla jinej názor? Asi ne, protože kdyby bylo nějaký vymycování lidstva já bych se nebránila....Jsem krutá a necitlivá vím...Ale  co, někdo musí bejt :D

21 Eliota Eliota | Web | 25. ledna 2009 v 17:42 | Reagovat

Nedonošené děcko před 100 lety sice nemělo šanci přežít, ale taky jeho matka nebyla v takovém stresu, jako je dnes většina těhotných žen. Před sto lety ženy ještě ani moc nepracovaly a byly doma - kde je jaký stres? Maximálně tam v tom, že neměly peníze na jídlo, ale ty jim zase obstarávaly manželé.

Nemyslím si, že lidstvo se blíží k záhubě. Sice se přenášejí ty horší geny a lidé mají alergie, poškozený zrak, ale stále se to všechno dá zlepšit. Co ty víš? Třeba za několik let se už dokáže spravit úplná slepota.

NAvíc si myslím, že to takhle mělo být. Proč jinak bychom byli inteligetnější něž ostatní tvorové? Kdyby tu byl jiný živočišný druh, který by byl více inteligentní jak my, tak zase oni zamoří planetu.

Silnější vyhrávájí - ze začátku v tom, zda dokáží přežít a pak, jak moc chytří jsou.

V tomhle s tebou nesouhlasím. ;)

22 Lištička Lištička | Web | 25. ledna 2009 v 17:48 | Reagovat

Eliotě: Jak můžeš vědět, v jakém stresu byla či nebyla rodička před sto lety? Myslím, že si to nikdo z nás neumí dost dobře představit.

Zda se lidstvo řítí do záhuby či ne, to je diskutabilní. Můj názor zní, že ano, tvůj je opačný.

Dost pochybuji, že naše věda dospěje na takovou úroveň, aby dokázala vyřešit všechny problémy lidstva včetně léčení i těch nejzákeřnějších chorob.

Ale já jsem skeptik, vy ostatní si myslete něco jiného :-)

23 Tomáš Tomáš | Web | 25. ledna 2009 v 18:00 | Reagovat

Je to složité. Země se přelidňuje a lidé hledají neustále nové a nové možnosti jak lidský život zachraňovat a prodlužovat. Nemyslím si ale, že problém by byl právě v tomhle. Nárůst obyvatel je v "civilizovaném" světe v pořádku. Horší jsou rozvojové státy jako např. Indie nebo africké země, kde všichni s prominutím souloží jak myšky bez ohledu na důsledky pro zplozené děti i všechno obyvatelstvo okolo.

Ze všeho pochopitelně plyne morální dilema: Zdokonalovat medicímu a přelidňování planety nepřímo podporovat, nebo nechat lidi umírat a doufat, že tím zachráníme svět? Nemyslím, že by někdo znal (nebo dokázal formulovat) nějakou konkrétní odpověď

24 Rue Rue | E-mail | Web | 25. ledna 2009 v 18:55 | Reagovat

Hmm...Ještě že bych nebyla ten slabší ,,jedinec" :D!

Ale dobré zamyšlení...asi budu muset na chvíli zapojit mozek

25 Eliota Eliota | Web | 25. ledna 2009 v 19:28 | Reagovat

Lištička. DObře, před stole lety ve stresu mohla být ve steru s toho důvodu, že byla válka a její manžel byl slušně řečeno pryč.

Ale když to srovnáš s dneškem - myslím, že dnes jsou rodičky v mnohem větším stresu. ;)

26 Lištička Lištička | Web | 25. ledna 2009 v 19:39 | Reagovat

Eliotě: Před sto lety bylo běžné jak umírání novorozenců, tak jejich matek. Dokonce se odvážím tvrdit, že přivést na svět dítě byl risk, když to hodně nadsadím.

Kde bereš jistotu, že jsou dnes ženy ve větším stresu? Čím se podle tebe stresují?

27 Eliota Eliota | Web | 25. ledna 2009 v 19:54 | Reagovat

Lištička: Myslím, že mnohaz nich pracuje, dokud můžou. Některé jsem ve stresu už jen z toho, že jsou těhotné. "Bude to dítě zdravé?"

28 San San | Web | 25. ledna 2009 v 20:23 | Reagovat

MG> Jj, tož však jsem říkala, že si to musím zapamatovat :).

Jinak si tu tedy čtu ty reakce a nevím, jestli mi je do smíchu nebo do pláče. Ach bože.

29 Morituri Morituri | E-mail | 25. ledna 2009 v 22:43 | Reagovat

Hmm, Hitler v sukni. Promiň, dost tvrdé, ale to první co mě napadlo po přečtení pár řádků. Přirozený výběr jsme dokázali obelstít, věda a medicína dokáže kompenzovat i většinu následků které z toho plynou. Nemáš na špatný zrak snad brýle? Větší problém je spíše s přelidněním, jak dlouho nás ještě dokáže Země uživit? V Číně už jedí řasy, pestrost jejich jídelníčku je nulová.A víme jak to vypadá v africe. Chtěl bych žít věčně abych mohl sledovat lidstvo jak překračuje klacky které si při své velikosti sráží pod nohy z okolních stromů.

30 Lištička Lištička | Web | 26. ledna 2009 v 16:04 | Reagovat

Eliotě: To je ale jen a jen jejich problém, že pracují, dokud mohou ;-) V určitých chvílích je třeba udělat kompronis: buď založím rodinu anebo se upracuji k smrti ;-))

Teď vážně. Něco na tom bude. Ale stejně trvám na svém - těžko posoudíme, jak se cítily ženy před sto lety...

San: Taky něco napiš ;-)

Vaškovi: Ale no tak :) Za Hitlera v sukních se rozhodně nepovažuji. Možná jsou mé názory poněkud... podivné, ale nemyslím, že by byly natolik kruté. Nebo soudíš něco jiného?

Jistě, na špatný zrak mám brýle. A jsem za to velmi vděčná :) Jenže podle zákonů matky přírody je to naprosto nepřirozené. O to mi šlo.

Víc v tom mém provokatvním článku nehledej :-)

31 San San | Web | 26. ledna 2009 v 18:15 | Reagovat

MG> Něco napsat? Už jsem se vyjádřila a více k tomu dodávat nemusím. Některé názory jsou opravdu hodně blbé a o tvém článku si myslím svoje.

32 Lištička Lištička | Web | 26. ledna 2009 v 19:31 | Reagovat

San: Že je blbý, že? O:)

33 Zmražená Opice Zmražená Opice | Web | 29. ledna 2009 v 12:59 | Reagovat

Před nedávnem mě něco podobnýho taky napadlo... sice je fajn, že zachráníme hodně životů, ale úroveň a kvbalita lidstva je pak pořád horší a horší...

Ale je těžký vybrat, co je lepší-jestli nechat přežít silnější jedince, aby lidstvo bylo pořád lepší a lepší, nebo nechat přežít všechny, aby naše úroveň klesala...

No já bych asi taky nepřežila... mám na obou očích 3,75 dioptrie a to ted dostanu ještě o dost silnější... navíc jsem hrozěn enšikovná, takže bych asi nikdy nic neulovila.. a navíc mám strašnou spotřebu jídla a přitom jsem hroznej hubeňour...

No problém je v tom, ž teď je většina lidstva "špatná"...

34 luk luk | 29. ledna 2009 v 17:13 | Reagovat

hmmmm to s tim hitlerem mně napadlo taky a to nemusim videt komentář pak se tohodle článku nákej vůl chytne a začne psát druhej mein kauf (hitlerova kniha) to s tou kvalitou lidstva je sice pravda ale ti co jsou málo kvalitní bývají často neplodní takže se to na určitém stupni stopne

35 Nephala Nephala | Web | 13. července 2009 v 23:08 | Reagovat

s článkem souhlasím, kolikrát jsme se s bratrem a matičkou bavili na podobná témata ... příjde mi trochu zvláštní že po rodičích jsem zase tolik špatného nezdědila. Například některým kožním problémům, myslím především lupence a ekzému jsem se zázrakem vyhla. Co se týče alergií, mi byla zjištěna akorát jedna a to na kočiččí chlupy, která se buď zázračně vyléčila nebo jsem jí ani neměla. Oči mám naštěstí v pořádku. Nikdy jsem neměla vážnější nemoc než nachlazení a nikdy neměla vážnější úraz než odřené kolínko z pádu ze žebříku (a že jsem se za ,,letu" už viděla minimálně se zlomeninami a otřesem mozku v nemocnici) ... asi nade mnou někdo drží svou ochrannou ruku  

36 Nephala Nephala | Web | 13. července 2009 v 23:13 | Reagovat

předchozí komentář asi vyzněl trochu špatně, nemyslela jsem to tak že bych byla lepší, jen to ne ! Pouze jsem odběhla od tématu a trochu se zamyslela ...

37 RockyRT RockyRT | 11. března 2011 v 17:35 | Reagovat

Naprosto s tebou souhlasím, článek bych nenapsal lépe.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.